środa, 16 października 2019

Potęga pozytywnego myślenia

Stosunki międzyludzkie polegają na byciu towarzyskim, uprzejmym i elastycznym. Na unikaniu konfliktów, na przestrzeganiu zasad dobrego wychowania. To również zrozumienie i stosowanie w praktyce inteligencji emocjonalnej (która była omawiana i innych wpisach), rozumienie siebie i sposobu w jaki porozumiewamy się z innymi, czy umiejętność radzenia sobie z trudnymi problemami. Ważną rzeczą jest w jaki sposób budujemy i pielęgnujemy długotrwałe związki z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami. Ogólnie, stosunki międzyludzkie to budowanie i pielęgnowanie relacji w szeregu kierunkach, z wieloma ludźmi, oraz zarówno w sprzyjającym, jak i niesprzyjającym środowisku.

W tym wpisie chciałbym skupić się głównie na pozytywnym nastawieniu i stosunkach międzyludzkich w miejscu pracy, które mają olbrzymi wpływ na wydajność będącą celem zazwyczaj każdego działania w firmie. Nikt z pracowników nie może uciec od stosunków międzyludzkich, należy więc stale doskonalić swoje umiejętności w tym zakresie.

Jakie najczęstsze błędy bywają popełniane w stosunkach międzyludzkich?

Nieumiejętność słuchania – sztuka słuchania jest podstawową umiejętnością interpersonalną. Słuchanie wymaga koncentracji, chcąc nauczyć się uważnego słuchania najpierw trzeba nauczyć się właśnie koncentracji. Większość ludzi słyszy selektywnie, tylko to, co chce słyszeć. Spośród całego szumu komunikacyjnego należy z każdej wypowiedzi wyłapywać, to co jest istotne. W dużej firmie nie jest łatwo porozumiewać się w sposób skuteczny, jasny i ścisły. Często słyszymy dźwięki ale nie jesteśmy w stanie zrozumieć ich treści. Do głównych przyczyn takich sytuacji należą:

(1) ludzie często są bardzo zaabsorbowani własnymi myślami, że myślą tylko o nich. W 10% odbierają przekazy a w 90% wysyłają, są to zakłócenia w porozumiewaniu się;

(2) niektórzy ludzie tak są skupieni na swoim problemie o którym chcą powiedzieć, że zamiast słuchać co ktoś do nich mówi, czekają tylko aż przyjdzie na nich kolej do mówienia a zbieranie własnych myśli nie pozwala im uważnie słuchać innych;

(3) niektórzy zamiast słuchać co inna osoba do nich mówi, zajmują się analizowaniem ich cech osobowości lub motywów, dlaczego dana osoba tak mówi. Niesłuchanie innych często skutkuje stratami ekonomicznymi dla firmy, jednak gorzej jest jeżeli na przykład, nie słyszymy przekazu dotyczącego zasad bezpieczeństwa pracy, kiedy umiejętność słuchania może być kwestią zdrowia, życia czy nawet śmierci. Niełatwo stać się i być uważnym słuchaczem, ponieważ wymaga to wysiłku skupienia się na odbiorze. Ale kiedy już nauczymy się umiejętności słuchania to możemy usłyszeć, że jesteśmy cenieni przez przełożonych m.in. za to, że nie trzeba nam niczego dwa razy powtarzać.

Niedocenianie innych – z naszej perspektywy, może nam się wydawać, że ktoś w pracy nie specjalnie przemęcza się i bierze podobne lub jeszcze większe pieniądze od nas. Zakładanie z góry bez większych dowodów, że tak jest, to bardzo poważny błąd. Jeżeli nie uda nam się zbudować dobrej relacji ze współpracownikami lub z szefem, tylko dlatego, że nie doceniamy ich pracy, możemy bardzo poważnie zaszkodzić głównie sobie. Nasze negatywne nastawienie do czyjejś pracy może spowodować, że nie nauczymy się od innych dużo pożytecznych rzeczy, które mogą pomóc nam w pokonywaniu trudności. Współpracownicy mogą zorientować się, że źle myślimy o ich pracy, może to wzbudzić ich niechęć do nas co stwarza bardzo poważny problem interpersonalny, mogą również potraktować nas jako intruzów lub niedojrzałych emocjonalnie ludzi. Najrozsądniej jest powstrzymywać się od pochopnych ocen i zachować swoje opinie dla siebie. Niedocenianie wartości innych może powstrzymywać nas przed budowaniem relacji ważnych zarówno dla naszego rozwoju jak i ogólnej atmosfery w firmie.

Nieinformowanie i nieprzyznanie się przed kierownictwem do błędów – jest to często popełniany błąd w stosunkach międzyludzkich aby nie przyznawać się do błędnych posunięć, naruszeniem zasad, procedur czy przepisów i ukrywanie tego przed swoimi przełożonymi. Nikt nie jest doskonały i każdemu może przydarzyć się popełnienie jakiegoś błędu, szczególnie dotyczy to osób pracujących z liczbami. Aby nasze drobne, nieumyślne błędy nie zagrażały naszej karierze w firmie należy natychmiast się do nich przyznać i razem zrobić wszystko aby były jak najmniejsze straty z tego powodu. Zatajenie jakiegoś niezbyt poważnego błędu może spowodować reakcję łańcuchową i wyrządzić już takie straty, które zapewne będą argumentem aby się z nami pożegnać, i dobrze jeżeli tylko na tym się skończy. Większość drobnych jak i część poważniejszych błędów zostaje przyjęta do wiadomości i zazwyczaj darowana, kiedy natychmiast do tego się przyznamy i będziemy przeciwdziałać ewentualnym z tym związanym stratom.

Brak motywacji – część pracowników traci motywację do pracy m.in. poprzez nowoczesne podejście kierownictwa firmy dające im swobodę w motywowaniu samego siebie oraz również przez posiadanie bardzo komfortowych warunków pracy. Nowi pracownicy powinni mieć tyle wiary w siebie, aby całkowicie włączyć się w działania firmy tak, by nikt ich nie musiał do pracy namawiać. Od doświadczonych pracowników firma oczekuje ciągłej gotowości, samodyscypliny i najwyższej wydajności bez jakichkolwiek motywacji ze strony przełożonych czy kolegów. W pracy oczekuje się od każdego zaangażowania w działania zespołu i zapewnienia odpowiedniego wkładu własnego w dany projekt. Pracownicy nie powinni oczekiwać jakichkolwiek zewnętrznych motywacji, aby nie spychać siebie na jakieś peryferie, na których ograniczone są możliwości zdobywania nowych doświadczeń i wiedzy a tym samym wykluczenia siebie przy ewentualnych awansach. Ważnym jest ciągłe motywowanie siebie poprzez konsekwentnie utrzymywaną gotowość do wszelkich działań będących w granicach prawa oraz etyki i moralności, aby wykonywać swoje zadania w terminie przy zachowaniu wymaganych standardów jakości. Nie jest to łatwe zadanie, ale chcąc być docenianym trzeba nad sobą ciężko pracować, motywować siebie i co ważne nie oczekiwać jakichś specjalnych, dodatkowych profitów tylko z tego powodu, że wykonujemy pracę na oczekiwanym poziomie i dostajemy za nią ustaloną gratyfikację.

Pozwolenie innym na to, żeby zepchnęli nas do roli ofiary – konsekwencje takiej sytuacji, kiedy stajemy się ofiarą stosunków międzyludzkich mogą być bardzo poważne i nieprzyjemne dla nas. Emocjonalne i psychiczne urazy, których doznajemy jako ofiary stosunków międzyludzkich czasami są równie traumatyczne jak to bywa w przypadku ofiar jakiegoś przestępstwa. Mogą to być oprócz zniszczonych relacji także wahania nastroju, utrata pewności siebie, rozdrażnienie, wzburzenie czy rozstrój nerwowy. Aby uniknąć sytuacji ofiary należałoby: starać się jak najszybciej naprawić błędy w stosunkach międzyludzkich, podejmować próbę naprawy takiej sytuacji nawet gdy nie ma niczyjej winy lub dać się ponieść emocjom wywołanym konfliktem i zamiast go próbować rozwiązać, to dążyć do jego eskalacji. Aby ustrzec się zepchnięcia do roli ofiary należy: nauczyć się nieszkodliwego pozbywania agresji, pamiętać, że im cenniejsza dla nas jest to relacja, tym większe jest ryzyko ustawienia się w roli ofiary. Nie zwracać zbyt dużej uwagi na błahe problemy, zawsze gdy pojawia się w naszych relacjach konflikt, należy zadać sobie pytanie – kto ostatecznie stanie się jego ofiarą? Ustawianie się w pozycji ofiary może być określane też jako, pielęgnowanie urazy, powodującej długofalowo złą atmosferę w środowisku pracy. Takie różne negatywne okoliczności może zwalczyć nasze ogólne pozytywne nastawienie do świata.

Poddanie się negatywnemu nurtowi – często nasze pozytywne myślenie zmienia się w negatywne pod wpływem niezbyt wielkiego ale długotrwałego stresu nazywanego negatywnym nurtem, który podobnie do czarnej chmury przesłania słoneczny krajobraz, tak i nasz negatywny nurt przesłania nam pozytywne aspekty naszego życia. Jakie są przyczyny tworzenia się takiego negatywnego nurtu? Uważa się, że pojawia się on dlatego, iż w dzisiejszym społeczeństwie musimy zmagać się z coraz większą liczbą negatywnych czynników, jak: w pracy panuje powszechnie coraz większe tempo pracy, powiązane ze stresem, ogólnie wzrasta liczba różnego rodzaju przestępstw, agresji, korki na drogach czy wzrasta nieprzyjaźnie nastawiona, wszechobecna biurokracja a w mediach dominują negatywne przekazy w myśl, że: dobra wiadomość, to zła wiadomość. Jesteśmy zmuszeniu funkcjonować w otoczeniu przepełnionym negatywnymi bodźcami i jeżeli nie będziemy bardzo czujni i ostrożni, możemy im ulec, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Co należałoby zrobić, aby nie poddać się takiemu negatywnemu nurtowi? Większość specjalistów wskazuje, że potrzebne są zdecydowane kroki zapobiegawcze, które by przeciwstawiały się tym negatywnym nurtom, ponieważ takie negatywne nurty uniemożliwiają nam skupianie się na pozytywnych aspektach naszej pracy oraz życia osobistego. Utrzymywanie pozytywnego nastawienia, jest w dzisiejszym społeczeństwie zdecydowanie większym wyzwaniem niż to bywało w przeszłości. Należy być zmotywowanym do doskonalenia swoich umiejętności przyczyniających się do utrzymywania dobrych relacji międzyludzkich, aby uniknąć błędów negatywnego nurtu. Powinniśmy więcej i uważniej słuchać drugiego człowieka, obdarzać innych szacunkiem, dawać kredyt zaufania, przyznawać się do swoich błędów oraz nie pozwolić aby stać się ofiarą. Trudno jest cały czas utrzymywać pozytywne nastawienie, ale trzeba robić wszystko, aby jak najlepiej wykorzystać jego siłę.

„Jeśli ciśnienie na barometrze naszego nastawienia spada, zacznijmy je podnosić przez pozytywne działanie.”

Zasady tworzące psychologię pozytywną są bardzo ciekawe, dlatego w miarę możliwości będę wracał do tego tematu.

Literatura

O’Neil S.L., (2007) Potęga pozytywnego myślenia, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Scheich G., (2000) Pozytywne myślenie, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Trzebińska E., (2008) Psychologia pozytywna, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o.

Kod QR do tego wpisu

 

 

 

 

 

 

Strona
Ten link przenosi na górę strony

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz